Isnin, 21 Ogos 2023

#IMVU - Aktif sebagai Professional Virtual Model dan Penstrim

Assalammualaikum dan selamat sejahtera ❤

Viena dalam "private chatroom" suasana di sebuah pekan 

Kali ni sis sembang pasal diri sis aktif sebagai professional virtual model dan penstrim IMVU, cewahhhh. Bukan bekerja dengan IMVU tau tapi bekerja dengan Creator. Sis terjebak layan IMVU dari tahun 2010, puas dah timba pengalaman bersosial dalam talian. Bersosial tidak lagi menjadi keutamaan sis sekarang. Pesanan mesra dari sis, orang sembang... kita layan je percaya jangan😆 Kalau jumpa orang jujur dan percaya kat kita tu adalah bonus! Recap balik, sis pernah kongsi secara ringkas sebelum ini dalam post Episode 3: Nak Jadi Producer IMVU bagaimana sis terlibat dalam lapangan model dan strim. Tips yang sis kongsi dalam topik tersebut adalah berdasarkan permerhatian, kajian dan pengalaman yang sis lalui. 

Penstrim IMVU dan Model Maya 

Sebelum wujudnya Feed dan Discover. Sis dah memang suka sangat snapshot dalam chatroom. Waktu lepak dengan kawan-kawan, sis akan snap gambar aktiviti avatar kami semasa dalam chatroom. Ada masa kami dengar lagu dari playlist atau widget dari furniture dan menari beramai-ramai. Walaupun avatar kita tidak bergerak menggunakan pengemudi dalam chatroom tetapi kita boleh menggunakan "triggers" untuk melakukan aksi tertentu. Maka tak hairan dalam chatroom korang nampak ada avatar user yang menari. Triggers aksi menari ni samada "furniture" atau korang pakaikan pada avatar. Ada hari kami santai, duduk dan berborak dalam chatroom sambil mendengar lagu dari playlist dan ada masa kami akan jimba menari dalam chatroom. Zaman tu belum ada Feed dan Discover tapi sebab sis sukakan suasana 3D, sis snap banyak gambar buat kenangan. Sis masih lagi simpan dalam galeri IMVU sis, gambar-gambar lama dari tahun 2010 hingga 2012. 

Waktu bersukaria dengan rakan-rakan VU (2010-2012)


2018 cam tu sis aktif semula lepak dengan adik-adik VU

Sis masih suka dengan aktiviti snapshot dalam chatroom. Kenapa tidak sis ceburi penstriman dan modeling kan? Nak lepak-lepak dalam room macam dulu, sis dah tak ada geng dah. Sis banyak habiskan masa snapshot, cuba masuk Discovery dan WOC. Sis jadikan snapshot sebagai hobi masa terluang dan mula aktif sebagai penstrim feed dan seterusnya, menjadi professional model maya. Pada mulanya sis tak faham penstrim IMVU tu macam mana🤔. Yang sis faham penstrim mestilah yang buat strim secara lansung kat media sosial seperti FB, Instagram, Youtube atau Twitch tu kannn... rupanya dalam IMVU, penstrim ni adalah user yang gemar buat "live snapshot", snap gambar secara lansung dalam chatroom semasa dan post ke Feed. Ini pendapat sis je, mungkin tak sama dengan pendapat korang. Sis boleh simpulkan tak semestinya penstrim tu model, tetapi model boleh jadi penstrim kerana model diperlukan untuk buat promo streaming. 

Bagi sis, IMVU ni ibarat main anak patung virtual
Kelebihannya boleh berinteraksi dengan pemain anak patung lain

Korang yang suka snap gambar dalam chatroom tak kira waktu atau acara, boleh jadi penstrim IMVU. Setiap kali ada event korang akan "post" apa yang berlaku dalam chatroom. Masa terluang tak kira bersendirian, berdua atau beramai-ramai, korang mesti snap dan "post" kat Feed. Sis suka follow akaun pengguna yang aktif snap gambar dan kongsi kat feed. Bagi sis snapshot dalam maya merupa salah satu cara kita ekspresi minat dalam fotografi. Modeling dengan fotografi pula memang saling berkait dan sesuai sangatlah sis ceburi modeling maya kerana minat fotografi.

Apabila IMVU perkenalkan "Producer" VCoin untuk user yang menawarkan perkhidmatan professional digital, sis rasa menarik namun sis tak ada rancangan nak aktif semula sebagai Creator. Korang boleh baca pasal "Producer" dalam IMVU Community Center atau Post sis sebelum ini, Episode 3: Nak Jadi Producer IMVU. Sis dapati menjadi "Producer" kita juga boleh sediakan perkhidmatan penstriman (streamer) dan peragaan (model). Sebagai permulaan sis aktifkan diri dengan snapshot bebas kat feed - tak yah citer pulun nak masuk Discover beberapa kali sis cuba sampai. Pertama kali sis dapat masuk Discover masa #IMVUWOC_HolidayParty Dec 2010. Sis sebenarnya sudah lama ada akaun Facebook untuk Viena, tetapi sis rasa Viena akan dapat lebih pendedahan melalui Instagram (IG). Sis pun buatkan akaun IG dan X (sebelum ini, Twitter) untuk Viena. Hasil perkongsian snapshot sis kat IG, sis mula dapat perhatian dan tawaran dari beberapa agensi modeling. Pada mula sis tolak sebab tak berani nak bagi komitmen, tak tahu kriteria yang macam mana dorang cari, risau nanti kalau sis join sis tak mampu nak ikut kehendak agensi... buat naya je. Pendek cerita sebab tak bersedia lagi, sis tolak dulu dengan cara baik. Lagipun masa itu masih terlalu awal lagi bagi sis nak sertai mana-mana agensi modeling, nak cari pengalaman dulu. Viena pun belum lagi mantap nak dibandingkan dengan avatar user terkini. 

 

Antara snapshot bebas awal sis, siri "Puteri Gunung Ledang" 

Kemudian sis mula cari dan terima strim bebas (freelance) dari kenalan Creator yang hantar item kat sis mintak promosikan. Nak buat strim promo pun kena ada ilmu gak, kena tau apa yang patut letak kat kapsyen. Selain dari ekspresi atau petikan ayat yang menarik, perlu juga letakkan nama product, Creator dan pautan katalog dalam kapsyen Feed. Sis fikir balik, kenapa tak terima je tawaran sertai agensi peragaan maya? Kalau sis tak sertai mana-mana agensi peragaan maya, macam mana sis nak dapat pendedahan menjadi model maya IMVU?🤔 Betul tak? Pendek citer, bila ada lagi yang PM sis tawaran sertai Modeling Agensi, sis bagitau sesiap beberapa faktor tentang diri sis sebelum buat keputusan terima tawaran dorang. 

Sis menimba pengalaman dari 2 agensi berbeza. Agensi pertama, merupakan pendedahkan awal sis bagaimana agensi peragaan maya berfungsi. Tak dapat pendedahan peragaan maya semasa bernaung bawah agensi pertama ni sebab belum sempat pun dapatkan Creator untuk jadi sponsor, agensi ni ditutup dan pengasasnya menyepi tiba-tiba. Tetapi sis dapat la pendedahan skit pasal Top Edit. Padahal Top Edit ni paling sis rasa "kemot" sangat sebab sis tak ada kemahiran editing professional. Nak menyesal terima tawaran tak guna, sis cuba je lah buat top edit guna app mobile. Sis setia dalam agensi ini sampailah betul-betul tutup dan hilang dari radar.    

Agensi kedua sis join atas jemputan rakan imvu (Creator Malaysia), Mavinci Modeling Agency. Pengasasnya pasangan 50YA & 50YX (maaf kalau sis silap eja ID IMVU korang, korang tahu siapa korang). Hampir setahun gak kot sis aktif bersama agensi ini. Waktu kemuncak Mavinci boleh tahan gempak gak dengan penjenamaan, logo, barisan Creator yang hebat, pengurusan yang baik dan barisan model maya yang berdedikasi. Namun kita boleh faham bila melibatkan komitment dari kehidupan sebenar mungkin masa atas talian pun terhad. Sis masih lagi dalam group discord dorang walaupun ini dah tak aktif. Harap dorang aktif balik suatu hari nanti, tak nak ambil sis jadi model pun tak ape, sis cuma nak lihat dan berbangga adik2 VU sis kenal dulu Creator hebat dan pengurus agensi terbaik kembali aktif, bergerak lebih jauh dan tempa nama dalam virtual fashion show. 

Sambung balik cerita, tengah sendu tak de assign promo strim tu tetiba kawan VU sis, JennaCindy ajak jadi model catwalk untuk outfit dia dalam Fashion show! 🥰 Dia ada id Creator, LadyJena khas untuk dia nak create dan selalu gak hantar outfit kat sis untuk distrim. Kalau korang nak tahu, fashion show memang favorite sis! Supermodel favorite sis, Yasmeen Ghauri, Naomi Campbell, Claudia Shiffer, Adriana Lima, Karlie Kloss dan Cara Delevingne. Catwalk dorang memang iconic, kebelakangan ni sis mula suka catwalk Bella Hadid dan Yasmin Wilnajdum. Sis dah lama ada koleksi avatar Model yang boleh "catwalk". Antara avatar supermodel sis ada, Naomi, Claudia, Adriana, Marcus dan Tyson. Cuma belum berpeluang dapat catwalk dalam fashion show. Bagi sis walaupun bukan satu impian nyata kerana mustahil sis nak lakukan dalam dunia sebenar, sis capai impian itu dalam dunia virtual sis... dapat catwalk atas pentas fashion virtual! Wow! Fashion show merupakan "next level" sis sebagai virtual Model. Sis dapat catwalk dalam 3 acara fashion, pengalaman berharga untuk sis selama sis menjadi user IMVU. Rindu nak catwalk lagi...

Gambar catwalk sis sempat snap masa fashion show berlangsung.
Sis pakai Mobile app sebab outfit +imvu.
 

Sebenarnya sis selalu buat strim promo bebas untuk Creator dari US dikenali dengan nama user ID, fancywendy. Sis mula mengenali kakak omputih ni melalui kenalan VU sis. Kawan sis selalu masuk fancywoc, sis follow nak support kawan sis tu, sis gatal sertai keluarga fancywoc sebab saja nak cuba nasib sebab fedup dengan IMVU nyer WOC. Start dari sis dapat giveaway, dia kerap hantar item untuk sis strim dan sis buat freelance untuk dia lebih kurang setahun lebih gak. Jadi bila dia offer sis jadi salah seorang Superstars katalognya sis tak fikir panjang, sis terus terima. Antara sebab sis terus setuju:-

  • Creator memula sekali yang mencungkil kebolehan sis modeling. Paling banyak sis dapat item dari catalog fancywendy untuk promo strim bebas
  • Sis dah anggap dia seperti kakak omputih sis dalam masa yang sama masih menjaga professionalisme antara kami. 
  • Sis lebarkan sayap menjadi model atas galakan beliau, dari model amatur sehingga menjadi professional model maya dalam IMVU.
  • Kami selalu berkongsi apa-apa tips dan taktik yang berguna untuk perbaiki kualiti strim 
  • Sis percaya sis dapat timba lebih banyak pengalaman dengan bersama dengan Creator ini
  • Agensi sis bernaung ketika itu tak aktif dan sis dah tak terima tugasan dari Creator yang associate dengan agensi tersebut. Dengan fancywendy sis tak fikir panjang sis terus je terima tawaran dia sebab sis dah lama dan selesa bekerja dengan dia.

Dalam Superstars, ada 10 orang Model tetap termasuk sis dan juga sambilan yang diuruskan sendiri oleh Creator. Tidak seperti bawah agensi sebelum ini, Superstars belum ada panduan dan polisi yang standard untuk kesemua model. Oleh kerana kami seperti satu keluarga kecil dalam IMVU, semua itu tak begitu penting sangat. Setiap individu mencipta gaya, identiti dan bawa professionalisme tersendiri. Indahnya hubungan dalam keluarga kecil Superstars, kami salinan menyokong antara satu sama lain, menerima teguran secara terbuka dan masing-masing mampu bawa diri dan jaga displin. Sedar tak sedar rasanya dah masuk tahun kedua dah Superstars ni.    

Pengalaman dan kenangan

Isu yang sering dihadapi oleh penstrim dan model ketika buat strim ialah glitch terutama sekali model seperti sis yang menggunakan Mobile app. Sis hanya syak sebab high latency dan sambungan internet perlahan punca glitch. Ada masa sis terpaksa guna cara "screenshot" sedikit sebanyak membantu gak. Tapi banyak kerjalah nak kene buat, kene crop kepada saiz yang sesuai, edit skit, tampal logo semua tu...


Contoh gambar mentah yang guna kaedah "screenshot" 
 

Sis pernah citer ngan korang dalam post yang lepas, avatar ni mewakili korang dalam dunia maya. Sebagai model maya professional, avatar model ada beauty standard walaupun dalam Superstars, Creator tak titik beratkan sangat. Ketika dalam agensi, sis bertuah sebab founder agensi sis dulu sponsor scaler kepala, bahu dan tangan. Combo scaler yang ngam untuk model maya. Selain dari scaler kepala, bahu dan tangan, scaler panjang kaki juga digunakan untuk menampakkan avatar korang seperti model yang tinggi lampai. 

Pentingnya meletak caption pada setiap gambar yang kita post kat Feed. Selain dari kata-kata bebas atau bermotivasi, meletakkan maklumat produk dalam setiap caption gambar strim dapat membantu mendedahkan catalog Creator kepada "audience". Sis akan letak intro bersama nama produk dalam caption dan kongsi pautan setiap item yang dipakai dalam comment untuk memudahkan pengguna membeli. 

Produk baru yang passed review akan berada muka pertama carian dalam catalog dengan label "new: Minggu pertama product masuk ke catalog merupakan waktu yang penting bagi Creator buat promo, Model/Streamer diberi tempoh 5 hari untuk selesaikan tugasan strim promo yang diterima. Kekadang ada Creator mahu tugasan diselesaikan dalam tempoh lebih singkat. Haaa jenuh la kalau korang dah terambil banyak sangat tugasan strim semata-mata nak dapatkan item percuma😓. Sis sendiri pun hadkan maksima 3 penstriman setiap minggu, hanya jika sis dapat siapkan tugasan lebih awal barulah sis tambah lagi tugasan strim sebelum tarikh "payday" sis. 

Virtual Model vs Model dunia sebenar

Jadi model maya dalam IMVU ni tak seperti model sebenar ye rakan-rakan. Model sebenar, bagi sis mesti ada pengetahuan asas selok belok fotografi. Tugas model sebenar mengayakan atau mempromosikan pakaian Pereka. Datang je photoshoot, ada jurusolek untuk solekan wajah, ada pembantu Pereka pakaian yang sediakan aksesori untuk suaipadankan dengan pakaian yang perlu digayakan model. Gambar jurufoto yang snap dan pilih mana yang terbaik untuk diterbitkan dalam catalog atau majalah. Malah mempunyai pengurus yang carikan kerja modeling untuk model sebenar ni. Kerja perlu kelihatan cantik, anggun dan bergaya serta menarik. Hal lain ada je orang tertentu uruskan.

Berbeza dengan model maya macam sis, sis rasa hampir semuanya kena buat sendiri. Contoh sis dapat tugasan strim pakaian. Bermula dari suaipadankan solekan, aksesori dan kasut dengan pakaian sis fitting sendiri. Kekadang ada masa terluang, Creator fancywendy akan ajak sis "Shop Together" supaya dia boleh buat suaipadan item dari catalog untuk pakaian yang distrim. Sebelum mula strim, sis akan sediakan template caption sendiri, salin pautan produk dalam notepad untuk mudahkan sis tampal dalam caption atau comment. Sis akan bukak satu per satu webpage item nak salin pautan, masa inilah sis akan buat review dan rate 5 stars setiap produk yang dipakaikan untuk promo strim. Belum lagi sis perlu pilih chatroom sesuai, nak hias lebih kurang chatroom tu dan tambah spot untuk avatar nak pose. Memilih pose yang sesuai dan fotogenik, bila strim, sis sendiri yang snap gambar, post dan letak caption. Apa nak buat... sis belum cukup supermodel lagi nak ada manager sendiri.

Dari stylish avatar, pilih chatroom, snapshot dan editing semua buat sendiri

Sis mengaku sebenarnya sis salah sangka, jadi model maya bernaung bawah aganesi ni ingatkan kerjanya hanya modeling dan snapshot saja. Sis terima faktor tiada jurufoto maya yang snap gambar modeling, kena buat snapshot sendiri dan berdikari nak sediakan pakaian model. Jadi sis sangka lagi, hasil snapshot dihantar kepada agensi untuk editing dan dihantar semula kepada sis untuk post kat Feed bagi tujuan promosi. Bila baca format dan bagaimana nak ambil tugasan, 100% sangkaan sis meleset. Ini bukan suatu yang negatif, sis tak fikir pun cam tu. Sis fikir sesuatu yang mencabar sis mampu tak buat semuanya secara professional. 

Kenangan manis yang sis tak lupa masa bernaung bawah agensi, dapat jadi Model of the Month - September 2021. Bukti sis komited dengan tugasan sis. Menang tempat pertama Outfit Challenge tema Howl-O-Ween. Lawak gak la, bila ingat balik sis pernah guna avatar lelaki untuk promo strim pakaian lelaki. Bukan sebab tamak nak outfit free tau, kalau itu niatnya baik sis dengan avatar female je amik tugasan banyak-banyak. Sis sukarela guna avatar lelaki bila tengok tak ramai model submit untuk promo strim pakaian lelaki. Jenuh gak la nak groom avatar lelaki ni, sis stail avatar lelaki sis ikut kaca mata sis sebagai perempuan, "What woman want" bak kata orang Melayu...eh! 

Avatar lelaki sis "old skool" skit

Upgrade Mobile user kepada Classic dan Dekstop

Oleh kerana sis tak pandai editing, penting bagi sis mendapatkan snapshot yang fotogenik dan terbaik masa buat streaming lansung dari virtual room. Sejak sis WFH, sis ada masa log masuk IMVU guna laptop jadi sis lebih senang log masuk Classic. Bagi outfit +imvu sis boleh guna Mobile atau Dekstop mode untuk streaming. Manakala untuk outfit bukan +imvu sis boleh guna mana-mana platform yang sis sempat dan selesa. Opkos la sis suka guna Classic mode sebab sis boleh setup chatroom untuk snapshot. Sis belum dapat biasakan diri setup room dalam Desktop mode, lagi pun Desktop mode agak berat skit. Mende ni memberikan sis kelebihan untuk jadi virtual model yang versatile kerana tak semua model guna semua platfrom IMVU untuk online. ada yang hanya login guna Classic dan ada juga macam sis dulu, login Mobile app. Bagi Creator yang menghasilkan product +imvu, pasti mereke memerlukan Model yang menggunakan Desktop mode untuk promosi.

Viena kononnya photoshoot dalam sebuah cafe 

Lebih mudah menggunakan featured atau recommended room untuk snaphot dan streaming sebenarnya. Walaupun mudah, tak perlu fikir nak hias chatroom tapi ada risiko lain plak. Biasalah public chatroom ini, sesiapa saja boleh masuk room. Ada user masuk sebab mencari kawan nak chatting dan ada yang masuk dengan tujuan sama, nak snap gambar. Takan sis nak halau semata kita nak snapshot sorang-sorang kan... public bukan untuk sis sorang je. Kena hormat sesama user. Kalau tanya selesa, sis lebih selesa guna chatroom sendiri dengan hiasan yang minimun untuk tujuan snapshot. Lagipun lebih senang nak selaras spot dengan latarbelakang bila pakai chatroom sendiri.

Pendapatan sampingan

Citer pasal pendapatan ini, buat promo strim ni bukan saja dapat terus item yang kita strim, ada gak Creator yang bayar gaji kat model maya setiap kali buat strim. Bergantung kepada impak jualan catalog sehingga Creator mampu peruntukkan sejumlah credit untuk dibelanjakan bagi tujuan promosi dan jualan catalog. Tak hairan jika ada Creator boleh bagi item lain untuk dipakai bersama dengan pakaian yang distrim, malah membayar gaji untuk setiap strim yang sukses. 

Sebagai model maya dan penstrim professional yang menyediakan khidmat modeling dan penstriman, sis terima item dan juga gaji untuk setiap strim yang sukses. Selain dari peroleh credit sis masih lagi nak cuba market gig VCoin walaupun masih belum nampak hasil. 

Job freelance sis dah jarang dapat sebab salah sendiri tak market Viena

Creating hobi sampingan

Ada masa memang rindu nak creating item, cipta tekstur sendiri dan belajar creating item 3D. Namun pintu hati ini belum terbuka untuk aktif create macam dulu. Senang citer, tak bersedia lagi, terima kasih kepada korang yang cuba beri sis galakan aktif semula create. Nak lepaskan rindu creating, sis akan create item yang paling senang, berguna untuk Viena dan user lain pun boleh beli. Setakat ini item paling laris ialah [V] Head Poses sis buatkan untuk Viena. Tak banyak tapi pendapatan sampingan gak tu😆

Harapan sis nak bekerjasama lagi dengan Creator Malaysia

Itulah serba ringkas, merapu dan melalut sis tentang penglibatan sis dalam lapangan peragaan maya dan penstriman. Mohon maaf dengan bahasa rojak sis🙏, sis akan berusaha perbaiki penggunaan perkataan dan hasilkan penulisan penuh dalam Bahasa Melayu pada masa akan datang ye. Semoga korang enjoy baca blog sis dan dapat info yang manfaat untuk dunia maya korang. Sekian terima kasih!❤❤❤

Tiada ulasan:

Catat Ulasan