Ahad, 27 Ogos 2023

#IMVU - Bagaimana Nak Sorok Maklumat "Outfit" Avatar

Assalammualaikum dan selamat sejahtera korang!


Kali ni sis nak citer pasal maklumat "outfit" atau pakaian avatar plak. "Outfit" dalam IMVU bukan setakat pakaian dan aksesori je ia bermaksud apa-apa saja yang korang pakaikan pada avatar korang dari kepala sampai ke kaki. Ini hanya pendapat sis, "outfit" ni penampilan avatar korang. Korang pakaikan apa kat avatar korang selain dari pakaian dan perhiasan untuk menarik perhatian potensi pengguna-pengguna lain yang korang baru kenal dan nak buat kawan? Ada pengguna (sis la tu) akan habiskan masa berjam-jam atau berhari-hari cari item yang sesuai baginya untuk reka penampilan avatar. Bila korang sudah berjaya cipta penampilan tersendiri avatar, korang ok ke kongsi maklumat item yang avatar korang pakai kepada pengguna lain? Atau korang rasa lebih baik pengguna-pengguna lain tu cari sendiri je kat dalam catalog?




Maklumat "outfit"

Maklumat "outfit" merujuk kepada kandungan item yang dipakaikan pada avatar. Dari jenis avatar, kepala, rambut, kulit, pakaian, perhiasan, trigger, posepack atau lain-lain "miscellaneous", kesemuanya termasuk dalam kandungan "outfit". Korang boleh melihat maklumat "outfit" pengguna lain melalui Feed mereka ataupun dalam Classic app korang boleh juga semak kandungan item dalam chatroom semasa termasuklah maklumat "outfit" pengguna yang berada dalam room tersebut. Dalam app mobile dan desktop, sis sudah teroka hanya boleh semak kandungan perabot dalam chatroom sahaja.  

Dalam masa yang sama adik-adik VU BBNU mesti hairan kenapa tak dapat lihat maklumat "outfit" dalam Feed sesetengah pengguna IMVU terutama sekali yang dah senior. Sebenarnya dorang dah sorok maklumat "outfit" dorang. Kedekut kan? Sebelum ni sis pun sama kedekut gak sorok maklumat "outfit" Viena. 

Panel Setting untuk buka atau sorok maklumat "outfit"

Ada beberapa faktor kenapa sesetangah pengguna lebih suka sorok maklumat outfit dorang. Faktor utama, mereka mahu imej avatar mereka kekal "rare" dari yang lain. Berdasarkan pemerhatian sis, nisbah sis terjumpa pengguna yang pakai kepala yang sama, mungkin dalam 5/10. Korang boleh jumpa "kembar" korang dalam outfit yang berlainan😅. Faktor lain, sebab tak suka pengguna lain meniru outfit mereka. Ini hanya pendapat sis, sesetengah pengguna cuba sorok dari pengguna lain dari mengetahui produk kepala dan kulit yang dipakai. Kulit sis tak kisah sangat sebab warna kulit kegemaran sis pun yang "common". Tetapi kepala sis kisah sebab rupa kepala yang buat kita nampak "rare" dari yang lain. Kalau boleh nak elak dari terjumpa "kembar" sis🤣🤣🤣 Nak dapatkan kepala avatar yang sesuai tu, sis sendiri pun habiskan masa berjam-jam gak nak cari yang "rare" tau. Inikan pula pengguna yang lain yang jauh lebih cerewet dari sis. Biasanya yang "rare" ni harga mahal, memang sis menabung kredit gak la nk beli kepala yang mahal ni. 



Kepada yang belum tahu, sebenarnya korang boleh buka dan sorok maklumat "outfit" korang dari dilihat umum. Korang boleh set untuk dilihat secara umum atau kalangan "friendlist" atau sorok terus. Macam mana nak sorok maklumat outfit dari pengguna umum lain tengok? Cara sis old skool skit, perlu login Website Classic IMVU dan pergi ke bahagian Account untuk lihat setting. Di bahagian ni ada "Panel Visiblity Setting" di mana korang boleh tapis samada semua user atau kawan saja boleh nampak atau...sorok terus. 

Kat sini korang boleh manage panel yang mana user lain boleh view.
Korang boleh limit kepada friends atau hide (hanya korang saja boleh nampak)

Klik Update Preferences untuk simpan setting. Cara yang terkini, sis jumpa dalam artikel VU influencer (korang boleh klik hyperword untuk paut ke Blog IMVU Insider). Kita boleh uruskan maklumat "outfit" kat portal IMVU outfit (klik je hyperword tu, pape korang kena login dulu NEXT). Kat bahagian ini korang boleh pilih nak sorok atau dedahkan maklumat "outfit" korang. 

Kat My Outfit korang boleh set outfit untuk Everyone, Friends atau Only Me

Macam mana nak tau seseorang user tu tak sorok maklumat "outfit" dia? Sis bagi contoh paling dekat sebagai rujukan korang (korang boleh cuba explore Feed sis nanti), "outfit" Viena sis biarkan terbuka kepada pengguna umum, jadi sesiapa saja boleh tengok apa yang sis pakaikan kat Viena untuk snapshot melalui Feed sis. Bila korang nampak Feed sis lalu kat timeline korang tu (kepada yang friend/follow akaun Viena), cuba klik kat bahagian TAG (yang guna app Dekstop), kalau TAG 0 maknanya sis hide outfit sis, korang nampak outfit dalam gambar tetapi korang takan tahu maklumat item yang mana sis pakaikan pada Viena kecuali korang familiar atau sudah ada item tersebut. Sebaliknya, jika korang nampak status TAG ada nombor (1), menunjukkan sis tak sorok maklumat "outfit" sis. Korang boleh klik kat TAG dan tengok kandungan "outfit" sis. Korang rasa berkenan, korang boleh klik tengok maklumat catalog item, cuba pakai dan beli dari pautan yang korang buka melalui Feed sis tu. Bawah ini sis kongsi salah satu Feed sis, macam mana korang nak tengok "outfit" dari sini👇

Klik pada TAG, korang akan nampak info outfit sis 


Klik je pada ikon outfit sis tu kalau nak tengok kandungan item. 

Untuk outfit ni ada 35 item😆

Itu snapshot secara solo, kita kaji plak snapshot secara berkumpulan. Walaupun berkumpulan, jika seseorang pengguna itu sorok maklumat "outfit", korang takan dapat akses kandung "outfit" beliau tak kiralah dia berada dalam chatroom manapun secara solo, berdua atau berkumpulan. Malah jika pengguna dalam chatroom tetapi tidak ada dalam gambar sekalipun, korang masih boleh lihat kandungan outfit beliau melalui Feed kerana beliau berada dalam chatroom yang sama. Contoh sis dalam chatroom bersama-sama kawan-kawan VU sis berjimba-jimba. Ada 4 pengguna tetapi kat TAG cuma 2. Menunjukkan hanya 2 antara kami berempat yang berada dalam room tersebut yang buka maklumat "outfit". 

Kat Tags tu ada 2 tetapi hanya sis saja dalam gambar.
Pengguna sorang lagi tiada. 
Kesimpulannya dalam chatroom,  maklumat "outfit" yang terbuka boleh dilihat melalui Feed

Dari app mobile pun korang boleh kandungan outfit melalui Feed. Caranya korang pilih mana Feed user (contoh kat sini guna Feed kawan sis, BabyAwesome) tap kat 3 dots, pilih "View Product in Photo", jika user tersebut sorok maklumat "outfit", korang tak dapat lihat kandungan "outfit" beliau. Sebaliknya jika beliau buka maklumat "outfit", korang dapat lihat terus kandungan "outfit" pengguna tersebut. Boleh cuba-cuba dulu item kat situ atau beli terus dengan klik kat setiap ikon item. Mudahkan?! Mudah bagi pengguna nak membeli produk berbanding dalam Shop sebenarnya.

Tap kat View Product in Photo


Kalau korang tak sorok maklumat "outfit",
pengguna lain boleh tengok dengan cara begini.
Soalan sis, korang ok ke macam ni? 


Copycat

Sekarang korang dah tahu maklumat "outfit" avatar boleh disorok atau diakses. Terpulang kat korang samada nak biarkan maklumat "outfit" korang diakses oleh para pengguna IMVU atau sorok. Kalau korang penting privasi, mungkin korang patut sorok maklumat "outfit" korang. Item yang kita pakai untuk " outfit" avatar kita tu para pengguna boleh cari dalam Shop. 

Ada kes pengguna yang suka yang meniru sebijik avatar pengguna lain. Kita tak boleh jangka ada yang akan sengaja atau tak sengaja meniru avatar kita dan pengguna yang dikatakan meniru tu pun kemungkinan tak sangka avatar dia serupa dengan avatar kita. Sesuatu yang kita tak boleh elak sebab semuanya dari catalog, bukannya IMVU bagi specific ikut rupa paras kita yang sebenar, betul tak? Cam sis cakap sebelum ni, korang akan terjumpa "kembar" korang dengan outfit yang berlainan. Sekarang ni catalog IMVU ada NFT, kalau korang tak nak lansung ada persamaan dengan user lain, beli je produk NFT. 

Dengan cara sorok maklumat "outfit", sekurang-kurangnya para pengguna IMVU lain yang nak meniru tak dapatlah tiru sebijik avatar korang. Kecuali korang kongsi pautan produk yang korang pakai kat kapsyen atau comment.

Untuk tujuan promo streaming

Dulu sis sorok maklumat "outfit" dari tatapan umum. Ada item tertentu kegemaran sis kalau boleh sis takan kongsi dengan orang lain walaupun dengan adik-adik VU sis. Bak kata AzriWalter, sebab boleh dik. Sis habiskan masa berjam, kadang berhari tau mencari yang sesuai... banyak cantik sis nak kongsi kandungan "outfit" sis?. Sesuai kat Viena lom tentu sesuai kat avatar orang lain. Citarasa masing-masing kan? Sis memang tak selesa kalau ada yang cari sis dalam chatroom atau pm semata-mata nak mintak pautan produk kepala atau kulit yang Viena tengah pakai. Sis baik gak la jarang nak kecoh pasal hal ni. Kalau orang lain, dia siap viral jadi topik hangat plak ada orang sesuka hati mintak pautan produk yang dipakai dari dia. Ini kisah benar sebab berlaku dalam "circle" instagram Viena.

Itu dululah, sejak bergiat dalam penstriman dan peragaan virtual, sis dah berubah dan lebih terbuka. Dulu sis sorok, sekarang sis buka maklumat "outfit" untuk tatapan umum. Sis ada banyak giler koleksi avatar, kepala dan kulit. Avatar sis sentiasa bertukar-tukar kerana sis akan guna mengikut pakaian promo strim yang dihantar oleh Creator Superstars. Korang tak perlu cari sis dalam chatroom atau pm semata nak minta maklumat kepala ke, kulit ke, rambut ke atau apa-apa miscellenaous lain. Korang nampak ada yang korang berkenan dalam feed sis tu, korang pergi je kat TAG atau View Product in Photo... tengok apa yang sis pakaikan pada Viena, berkenan je boleh beli terus dari situ. Impak kongsi maklumat "outfit" dengan pengguna umum ni, sis dapat bantu Creator "boost" jualan catalog dan dalam masa yang sama item sis buat sendiri jugak terjual. "Minum air sambil menyelam" bak kata orang Melayu. Dalam masa yang sama sis buat amal jariah "free marketing" untuk Creator lain😆

Ok, korang. Setakat ini perkongsian dunia IMVU sis. Semoga manfaat!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan